Renault Twingo III 110 KM EDC6: Zabawka bardzo praktyczna
Pierwszą generację Twingo Renault zaprezentował w 1993 roku. Auto trafiło na rynek rok później. Ale sam projekt jednobryłowego auta miejskiego miał już wtedy 13 lat. Renault Vesta i Vesta II, które były protoplastami Twingo pomogły dopracować koncepcję. Śmieszne, obłe autko okazało się tak popularne, że było produkowane aż 13 lat.
autor: Artur Balwisz
Druga generacja Twingo trafiła do salonów w 2006 roku. Na trzecią, Renault kazał czekać 8 lat. Ta zadebiutowała w 2014. Renault Twingo III zrywa z tradycją. Powstał w ścisłej kooperacji z Daimlerem i jest technicznym bliźniakiem Smarta ForFour. Po raz pierwszy, dostał pięciodrzwiowe nadwozie. Po raz pierwszy też, ma napęd na tylne koła i silnik, umieszczony nad tylną osią. Owszem, zewnętrznie bardzo różni się do Smarta, ale to było działanie zamierzone. Francuzi, chcieli koncepcją nadwozia nawiązać do pamiętnego by nie powiedzieć, kultowego Renault 5.
- Renault Twingo
- Renault Twingo
- Renault Twingo
Czy się udało? Nie wiem, ale małe Twingo prezentuje się bardzo sportowo. Obniżone zawieszenie, przyciemniane szyby. No i felgi. Wprawdzie, z tamtymi historycznymi nie maja wiele wspólnego, ale są aż 17 calowe dodają autu sportowego sznytu. I jeszcze „a propos” Renault 5. Tamto auto był wystylizowane za pomocą ekierki i linijki. Ten, jest bardziej obły, zaokrąglony. Ale, to swoiste signum temporis. Choć i tamta, historyczna „piątka” , wcale nie prezentowała by się dziś anachroniczne.
Jeżeli w eksterierze Twingo nie znajdziemy podobieństwa do Smarta, o tyle we wnętrzu już całkiem sporo. Zarówno architektura jak i to, z czego kokpit samochodu poskładano. Centralnym elementem deski jest wyświetlacz wielofunkcyjny. Pod nim, klasyczne sterowanie klimatyzacją. Przed oczyma kierowcy prędkościomierz z mniejszym wyświetlaczem. Wszystko tradycyjne i do bólu ergonomiczne. Jedynym elementem sterowania do którego położenia trzeba się przyzwyczaić, jest włącznie tempomatu. Jak w przypadku aut ze stajni Renault, umieszczono je obok lewarka automatycznej skrzyni biegów.
- Renault Twingo
- Renault Twingo
- Renault Twingo
Zintegrowane z fotelami zagłówki, choć prezentują się doskonale, mogą być uciążliwe dla kierowców o nienadzwyczajnym wzroście. Jak wiadomo, fotele zintegrowane to brak możliwości regulacji wysokości zagłówka. A to często oznacza, że głowa niższego kierowcy wypada tam, gdzie inni maja szyję. Same siedziska są za to bardzo wygodne i zapewniają niezłe warunki podróży. Przednie fotele, a przynajmniej ten kierowcy cechują się sporym zakresem regulacji.
Pojemność kabiny, zaskakująco duża. Dzięki większemu rozstawowi osi 4 dorosłe osoby mogą autem podróżować dość wygodnie. Nawet bagażnik, jak na auto segmentu A, całkiem pojemny. 220 litrów w konfiguracji 4 osobowej i prawie 1000, gdy złożymy oparcie kanapy, to wynik całkiem zacny. Jedyny problem, to bardzo wysoki próg załadowczy. Wszystko przez to, że pod nim leży silnik.
- Renault Twingo
- Renault Twingo
- Renault Twingo
Do napędu auta Renault przeznaczył dwie jednostki benzynowe. Słabszą, o mocy 70 koni i mocniejszą – 90 konną, wspartą turbosprężarką. I takie właśnie auto otrzymaliśmy do testu. Nominalne 110 KM silnik uzyskuje przy 5750 obrotach. Maksymalny moment obrotowy, to 170 Nm. Napęd na oś tylną przekazuje automatyczna, 6-przełożeniowa przekładnia EDC. Takie parametry pozwalają na rozpędzenie Twingo do prawie 185 km/h i osiągnięcie 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund.
Obniżone i krótsze w porównaniu do poprzednika nadwozie a do tego większy rozstaw osi sprawia, że auto jeździ bardzo sprawie. Ma też sporo zalet samochodu z tylnym napędem. Spora moc przy niewielki ciężarze sprawia, że jazda Twingo powinna każdemu dostarczyć naprawdę sporo przyjemności!
Zawieszenie auta należy do dość niekonwencjonalnych. Owszem, z przodu zainstalowano standardowe kolumny McPhersona z poprzecznymi wahaczami trójkątnymi i stabilizatorem poprzecznym. Za to zawieszenie tylne, to konstrukcja półsztywna ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Przy małych prędkościach auto jest bardzo stabilne. Przy większych prędkościach, zwłaszcza gdy napotka poprzeczne nierówności, zaczyna nieprzyjemnie podskakiwać. Z zawieszenia dochodzą też nieprzyjemne odgłosy.
- Renault Twingo
- Renault Twingo
- Renault Twingo
W kwestiach bezpieczeństwa Renault Twingo jest bardzo dobrze wyposażone. ABS, ASR, ESP czy 4 poduszki powietrzne to standard każdej wersji. Testowany egzemplarz doposażono jeszcze w system kontroli pasa ruchu czy system wspomagania ruszania pod górkę. Daje to spore poczucia bezpieczeństwa. Niestety, choć Twingo ma tylny napęd, bokiem pojechać się nie da. Dba o to nieodłączalny system ESP. I to trochę boli…
Teraz słów kilka o tym, o czym dżentelmeni nie rozmawiają. Otóż, cena Twingo startuje od 35,6 tys. złotych. Za tę cenę otrzymamy model Life z 70-konną jednostka napędową. 110 konny GT ze skrzynia EDC, to koszt rzędu 62 tys. złotych. I jest to mnie więcej tyle, co u konkurencji
- Renault Twingo
- Renault Twingo
- Renault Twingo
Oczywiście, Renault Polska zapewnia bezgotówkowe finansowanie zakupu. W ramach Renault Business Plan i Renault Business Finance możliwe są kredyt, leasing i najem długoterminowy. Szczegóły, oczywiście u dealerów.
Renault Twingo to typowy mieszczuch. Ma niewielkie gabaryty, mały ale bardzo dynamiczny silnik, zaskakującą zwrotność. Wnętrze jest bardzo klimatyczne i pojemne. Wady? W zasadzie, jedna. W kokpicie bywa za głośno. Wszystko jednak niweluje przyjemność z jazdy. Pod względem prowadzenia, w mojej skromnej opinii, Twingo jest najlepsze w klasie…